Desarc
nAmens
Scapino
De sympathieke prijsvechter

Onlangs nog naar binnen gelopen bij Scapino? Dan kan het je niet ontgaan zijn dat de winkel in een nieuw jasje is gestoken. Scapino is namelijk bezig met de grootschalige uitrol van een compleet nieuw retailconcept. Met trots kunnen we zeggen dat we al vanaf de eerste winkel betrokken zijn bij deze uitrol. Sterker nog, in 2020 stonden we aan de basis van het nieuwe concept.



Een langdurige vriendschap
Onze relatie met Scapino gaat terug tot in 2017. Sindsdien werken we nauw samen aan het ontwerp van de winkels. Een proces dat zich kenmerkt door het stap voor stap verbeteren van het concept. De eerste ideeën voor het nieuwe concept zijn ontstaan in een ‘pressure cooker’; drie dagen intensief brainstormen in onze stalenkamer. Samen schetsen, lay-outs maken, materialen zoeken en weer terug naar de tekentafel. Daarna volgde een periode van detailleren en testen met mockups. Met als eindresultaat een compleet nieuw retailconcept dat het merk Scapino vertaalt naar de sympathieke prijsvechter die ze zijn.

De winkel heeft een heldere layout: een breed hoofdpad met aftakkingen naar alle productgroepen — van dames- en herenschoenen tot sport en outdoor. Elke groep begint met een opvallend podium met een mannequin. Helemaal achterin, op het eind van de belangrijkste zichtlijn, zit de kinderwereld. Die heeft een vrolijke grasmat, een boom en een glijbaan. Kunnen de nieuwe schoenen meteen getest worden op buitenspelen!


Het ontwerp combineert warm grijs en fris wit met een nuchtere berken multiplex. Een opvallende rol heeft het knalgele rechthoekje uit het Scapino logo, dat in driedimensionale vorm als kleuraccent terugkomt in grepen en de bevestiging van signingpanelen. De kleding- en accessoirerekken kregen een eigenwijze schuine poot, die slim over podiumdelen heen geplaatst kan worden voor maximale flexibiliteit in de presentatie.




Alles is standaard (met een beetje maatwerk)
Inmiddels is de uitrol van Scapino winkels door heel Nederland in volle gang. Van Heythuysen tot Surhuisterveen, van Goes tot Enschede. Aan de basis van de uitrol ligt het meubelboek; een naslagwerk van meer dan 100 pagina’s waarin het ontwerp tot in detail beschreven staat. De standaardisatie van het ontwerp zorgt voor een razendsnel proces. De winkels worden gepland en gebouwd in een periode van 14 weken, van sloop tot turn-key oplevering.




Toch is het maken van een goede layout geen simpele invuloefening. Ieder pand heeft zijn eigen (bouwkundige) uitdagingen, die vragen om maatwerk en een ontwerpoog. In dit proces zijn wij niet alleen de layoutontwerpers, maar ook de conceptbewakers, die ervoor zorgen dat het concept overeind blijft, ondanks beperkingen door de bouwkundige situatie of het budget. En we blijven kritisch. Het kan altijd beter!

