Desarc
nAmens
Coolblue
Heel blauw, heel cool

De online retailer met de beste elektronicasite van Nederland is onbetwist Coolblue. Een enorm assortiment, objectief advies en ‘alles voor een glimlach’. Maar als je, zoals Coolblue zegt, een ‘obsessieve focus op klanttevredenheid’ hebt, dan is een sterk online platform alleen niet genoeg. Dan moet je ook de beste elektronicawinkel hebben van Nederland.
Coolblue schakelde Desarc in voor het conceptontwerp van Coolblue XXL. De eerste winkel opende in Amsterdam en daarna volgde snel Den Haag. Op een oppervlak van respectievelijk 1700m² en 2.560m² vinden klanten er meer dan 1.250 producten die ze ter plekke kunnen uitproberen.



Gewoon verwonderen
Een belangrijke kernwaarde van Coolblue is ‘gewoon, verwonderen’. We vertaalden dit in een nuchter ontwerp, ontdaan van poespas. Het doel was om te verwonderen met gewone dingen. Simpele grote gebaren, zoals het brede Coolblue-blauwe pad met daarboven een ritme van grote oranje cirkelvormige lampen dat je langs alle productwerelden leidt. En verrassende details zoals een halfrond oranje greepje, een mooie kabeldoorvoer of een legobak in de wachttafel.


Het gesprek met de productspecialist, die de klant helpt bij het maken van een productkeuze, is een belangrijk moment in de klantreis. We hebben kleine, vrijstaande balies ontworpen zodat klant en medewerker naast elkaar kunnen staan en samen op een scherm kunnen kijken. Ook de winkel zelf helpt klanten met het maken van de juiste productkeuze, door bijvoorbeeld de advieswanden. Op deze wanden wordt aangeven waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe televisie, zoals welke inchmaat ideaal is voor in jouw woonkamer, wat OLED is en waarom je zou moeten kiezen voor een smart-tv.



Klantenreisbureau
De XXL-winkel heeft een duidelijke toegevoegde waarde ten opzichte van de site en is hiermee een belangrijk onderdeel van de optimale klantreis. Coolblue is met deze XXL-winkel - in hun eigen woorden - nog meer een 'klantreisbureau’ geworden.



