Desarc
nAmens
Edeka
Krefeld
Een verrassend flexibel supermarktontwerp

Dat ook deze EDEKA supermarkt geen standaard winkel zou worden was vanaf het begin duidelijk. Dertien in een dozijn, daar doen we niet aan. En EDEKA ook niet.
EDEKA is marktleider in het Duitse supermarktlandschap. Onder het motto ‘Viele Unternehmer. Ein Unternehmen.‘ zijn individuele ondernemers verbonden onder één grote EDEKA paraplu. De ondernemers krijgen veel vrijheid als het gaat om de uitstraling en assortiment van hun winkels. Daardoor is elke EDEKA-vestiging uniek. Dat maakt het ontwerpen voor EDEKA zo leuk. Elke keer opnieuw ervoor zorgen dat de supermarkt z’n hoofd boven het supermarktmaaiveld uitsteekt. Herkenbaar én onderscheidend.



Het vertrekpunt van het conceptontwerp van de supermarkt in Krefeld was de omgeving van de winkel. Achter de supermarkt ligt het historische Spoorwegdepot Oppum uit 1892; grote bakstenen gebouwen met stalen kozijnen en authentieke, industriële details zoals katrollen en roestige spoorwegrails. De kunst was om een knipoog naar de spoorweghistorie te maken — op een abstracte manier — zodat het ontwerp samenvloeit met de moderne nieuwbouw van de supermarkt. Dit is gelukt door het gebruik van stalen profielen en vakwerken naast stoere materialen zoals hout, beton, baksteen en geribbeld glas. En vooruit, een stationsklok!


Mooi uitzicht tijdens de klantreis
Als we de door EDEKA aangeleverde layout vertalen naar een ruimtelijk ontwerp, letten we altijd goed op zichtlijnen en accentgebieden. Zo ontstaat een verrassende en inspirerende klantreis, met een mooi uitzicht op elk punt in de winkel. Door een verloop aan te brengen tussen de verschillende getegelde vloervlakken lopen de afdelingen moeiteloos in elkaar over om samen één geheel te vormen.



Opvallend in het ontwerp zijn de flexibele wandpanelen met materialen die de sfeer van de verschillende afdelingen bepalen. Hierdoor krijgt iedere afdeling een eigen look&feel, passend bij de assortimentsgroep. De panelen hangen boven de afdelingen met wieltjes aan rails aan de muur. In de toekomst kan een afdeling makkelijk een nieuwe sfeer krijgen door de panelen te vervangen, zonder dat de hele winkel op z’n kop hoeft. En als de layout verandert kunnen de panelen op een andere plek gehangen worden. Of simpelweg een klein stukje verschoven worden als de afdeling groeit of krimpt.



Eindstation: de italiaanse bistro
Aan het eind van de klantreis bevindt zich de wijnafdeling, door de opdrachtgever in zijn briefing omschreven als “mijn favoriete Italiaanse bistro.” Dus ontwierpen we een moderne houten pergola met druivenbladeren, vrolijke lampjes en een grote messing stellingkast. Een kleine wijnproeverij, midden in de winkel! Een sfeervolle verrassing, die zich onderscheidt van de andere afdelingen, maar wat kleur en materiaal betreft weer naadloos aansluit bij het totaalconcept.
