Coolblue stadswinkel
±
In 2017 ontwikkelde Desarc namens Coolblue het XXL winkelconcept. De grootste winkel in Den Haag telt maar liefst 2560 m2. De XXL winkel is ontworpen als verlengstuk van de website, met een enorm assortiment, objectief advies en natuurlijk ‘alles voor een glimlach’. Klanten kunnen er producten ontdekken, uitproberen en vergelijken. Ook kun je er terecht voor telefoon- en tabletreparaties.
Het XXL winkelconcept staat als een huis; een nuchter ontwerp met een duidelijke vertaling van de Coolblue kernwaarden. Als aanvulling op dit succesvolle concept onderzoekt Coolblue de mogelijkheden voor een compacte winkel midden in de winkelstraat. Door zich te vestigen op high-traffic locaties wordt Coolblue zichtbaarder voor een bredere doelgroep. Aan Desarc de vraag om een stadswinkel te ontwerpen met slechts 5% van het gebruikelijke vloeroppervlak.
IMPACT IN DE WINKELSTRAAT
De Coolblue stadswinkel behoudt alle best practices uit het XXL concept, maar is speciaal ontworpen voor de drukke winkelstraat en het fun-shoppende publiek. Daar waar de XXL winkel een ‘destination’ winkel is aan de rand van het centrum, stonden we met het stadsconcept voor een nieuwe uitdaging.
Hoe val je op in een drukke winkelstraat vol schreeuwende etalages? Door te kiezen voor grote, nuchtere gebaren. Zo is de lichtgevende koof onder het blauwe plafond een krachtige blikvanger voor de passant. Onder dit element worden alle vertrouwde servicefuncties gebundeld in een compact modulair eiland. Hierin worden flexibele balies afgewisseld met innovaties, wachttherapie en goede koffie. Dit eiland vormt samen met de lichtkoof voor een opvallend gebaar.
Natuurlijk zorgt Coolblue ook hier voor een glimlach, want voor de deur staat het bekende Coolblue busje als kiddy-ride.
VIJF PRODUCTEN PER VIERKANTE METER
Op een verkoopoppervlakte van slechts 100m2 vinden klanten meer dan 550 producten. Er is zelfs ruimte voor telefoon- en tabletreparatie. Om de productwerelden ruimte-efficiënt te presenteren zijn er slimme oplossingen in de wand bedacht. Zo is er een laptoplift – zelf te bedienen door de klant- waarmee verschillende modellen op de juiste hoogte getest kunnen worden. Ook andere producten als mobiele telefoons, smartwatches en koptelefoons kun je vasthouden en uitproberen. En, niet onbelangrijk, je kunt in de spiegel kijken hoe het je staat.
De eerste Coolblue stadswinkel in hartje Haarlem: een compleet nieuw ontwerp, maar onmiskenbaar Cooblue.