De ‘ondertussen- heid’ in retail
volgens
rené
±
Afgelopen week was ik bij het zeer waardevolle congres ‘Trends & Transities in Retail’ dat georganiseerd werd door Christine Boland Trends & Mindsets en RetailTrends Media. Het heldere en integere verhaal van Christine Boland heeft mij bijzonder geraakt.
De strekking van haar verhaal was dat we in een tijd leven waarin alles verschuift, letterlijk en figuurlijk. Kenmerkend aan verschuivingen zijn botsingen en vrijkomende energie. Botsingen in de zin van natuurgeweld door klimaatveranderingen, maar ook extreem gedrag uit geloofsoverwegingen, extreme presidenten (kandidaten), extreme politieke partijen, geen vertrouwen meer in banken, verzekeraars, intolerantie, noem maar op. Het andere kenmerk van verschuiving is vrijkomende energie. De computer gaat ons ongekend veel mogelijkheden geven. De technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen gaan echter zo snel dat we de implicaties daarvan nauwelijks kunnen bevatten.
Christine Boland noemt dit ‘de ondertussenheid’, waarin het oude al grotendeels achter ons ligt maar het nieuwe nog niet is begonnen. Met als gevolg onzekerheid en verdeeldheid. ‘De mens loopt niet synchroon met z’n tijd’. Prachtig uitgedrukt!! De reactie hierop is dat we verlangen naar de menselijke maat. De imperfectie, het kwetsbare, de tijd mogen nemen. We hebben empathie, verdraagzaamheid en compassie nodig.
Wat betekent dit voor retailconcepten? We hebben behoefte aan grip en overzicht. We gaan opruimen, ordenen, archiveren en koesteren wat mag blijven. Voor het ontwerp betekent dit dat we dingen tastbaar, tactiel, helder en overzichtelijk maken.
We zijn sociale wezens. We zullen steeds meer beseffen dat we allemaal onderdeel zijn van één ecosysteem en dat we het samen moeten doen. Aandacht, empathie, compassie en vriendelijkheid zijn cruciale waarden. Dit betekent echte, oprechte service, de lokale winkel, het echte ambacht, het delen van gebruiksvoorwerpen zoals een auto, wasmachine of paraplu. We hebben behoefte aan betekenis, het verhaal erachter, de ‘Why’. Nieuwe composities met oude ingrediënten. Concept stores met een eigen verhaal, communicatie en storytelling in retail.
We zullen zien dat wetenschap, technologie en creativiteit steeds meer samenkomen. The sky is no longer the limit. Jonge mensen staan in de realiteit van vandaag en zullen vandaaruit kijken en handelen. Zij hebben ongekende mogelijkheden om de wereld te transformeren en dat gaan ze ook doen omdat dat mens eigen is.
Ik ben ervan overtuigd dat het voor ons als ontwerpers heel belangrijk is om in ‘de ondertussenheid’ te luisteren naar vrouwen als Christine Boland en andere inspirerende mensen zoals Jempi Moens van Fresh Forward. Ik leer ook veel van jonge mensen, van hun ideeën en hun visie. Een prachtig voorbeeld is de rapper Prince Ea (klik hier om zijn video te bekijken).
Nieuwe retail is eerlijk, authentiek, heeft bezieling, is betekenisvol, heeft lef en echte meerwaarde. Mensen vergeten vaak wat je gezegd hebt maar onthouden hoe ze zich bij je voelden. Mijn advies: doe het integer met liefde en gevoel.