Red Bull: geen identiteit is ook identiteit
volgens
Desarc
±
Een kernactiviteit van DESARC. Waar we als team in excelleren. Een bestaande of nieuwe identiteit letterlijk “bouwen”, en dat kan op veel manieren.
Eén van de vele wegen naar Rome is natuurlijk het nabouwen van een grafische huisstijl in 3d, maar die opvatting al lang niet breed genoeg meer.
We gaan verder; het ontwikkelen van een fysieke identiteit is meer dan het toevoegen van de grafische huisstijlkleuren aan een interieur, of een groot logo in de hal.
Belangrijk is dat de visie van een organisatie wordt uitgedragen door het interieur en bewust of onbewust beleefd word door de bezoeker of klant.
Een mooi voorbeeld daarvan vind ik het nieuwe hoofdkantoor van Red Bull in Manhattan NY, door INABA (zie foto). In plaats van een interieur vol met stieren, aluminium en de huisstijlkleuren blauw en rood gebeurt hier iets heel anders. Het kantoorpand is kaal, wit en erg clean. Op het eerste oog zou dit ook een museum, of een New Yorkse art gallery kunnen zijn.
Op geen enkele wijze wordt er in het gebouw gecommuniceerd dat je bij het wereldberoemde energiedrankjesmerk, waar je vleugels van krijgt, op bezoek bent.
Maar waarom is dit interieur dan toch zo raak? Deze verzameling ruimtes weerspiegelen de ziel van het bedrijf, namelijk: alles is mogelijk!
“Red Bull geeft je vleugels” is niet voor niets de slogan van het energiedrankje. Het merk belooft je de energie te geven om dat te doen waar je anders alleen van kunt dromen.
Dit gebouw zegt daarom: “wij zijn Red Bull en geven jou als bezoeker klant of partner de mogelijkheid om dit onbeschilderde canvas in te vullen op de manier waar jij van droomt”. Zonder letterlijk onze merkwaarden aan je op te dringen zegt het interieur “dat hier alles nog mogelijk is. Of je nou een Formule 1 coureur bent van nog geen 18 jaar oud, of een extreem hoge parachutesprong uit een luchtballon wilt maken. Wij bieden je een platform. Ons kantoor is daarom een potentieel dat geen grenzen kent, net zoals onze identiteit”.
Desarc werkt niet alleen aan je fysieke merkbeleving, maar denkt ook na over de manier waarop. Welke vertaling past het beste bij welke klant. Bijvoorbeeld bij het interieur van het trainingscentrum dat we voor Vitesse ontwierpen. Waar het vertrekpunt het bestaande, compleet geelzwarte clubhuis was. Het eindresultaat was een nieuw gebouw met veel glas en open verbindingsassen. Zo worden nu de verschillende spelersniveau’s letterlijk met elkaar verbonden. De oudere spelers inspireren hiermee de jeugdelftallen om verder te groeien. En laat dat verbinden nou net één van de belangrijkste peilers van de club Vitesse zijn.