Boni supermarkt
±
De sympathieke prijsvechter
In een sterke en herkenbare formule communiceert alles. Voor supermarktketen Boni hebben we gewerkt aan de herpositionering van hun formule om het onderscheidend vermogen te verhogen en beter aan te sluiten bij de behoeftes van de klant. We ontwierpen niet alleen de winkelinrichting, maar dachten ook mee met de tone of voice, communicatieteksten en de bedrijfskleding.
Geen gedoe, altijd goedkoop
Boni is een prijsvechter, maar voor veel klanten ook de persoonlijke buurtsuper. We bleven daarom weg van een uitgesproken harde uitstraling en ontwikkelden een no-nonsense supermarkt met een sympathieke prijsagressie. Voor de visuele vertaling hiervan was het sleutelwoord ‘enthousiasme’. Helder, fris kleurgebruik, herkenbare schuine strepen en een overdaad aan rood-witte ‘laagste prijs’ borden overal in de winkel.
Slimme koppen en broodstellingen
We ontwierpen een logische lay-out met twee knallende actiepleinen, die van veraf goed zichtbaar zijn door de opvallende banieren. En we introduceerden de gele ‘nergens goedkoper’-koppen met een slimme stortmand onderin. Als de mand leeg raakt, kan hij omgedraaid worden en ontstaat een dichte plint met het herkenbare geel-zwarte streeppatroon. Zo zijn er nooit lege koppen.
Een andere uitdaging was het voorkomen van een lege broodafdeling aan het eind van de dag. We vervingen de traditionele broodcounter door hoge open broodstellingen met een doorzicht op de broodovens. Als er gebakken wordt in de ochtend is dit zichtbaar voor de klant, maar als er aan het eind van de dag niets meer gebeurt, behoudt de bakkerij toch zijn uitstraling. De broodstellingen versterken het gevoel van snelheid en efficiëntie, belangrijk voor een prijsvechter.
De vriendelijke buurman
De tone of voice is van essentieel belang in een totaalconcept. Hoe praat prijsvechter Boni op een sympathieke manier met z’n klanten? Als metafoor gebruikten we de ‘vriendelijke buurman’. Altijd in voor een praatje, dol op prijsvoordeel. In korte, heldere zinnen vertelt hij enthousiast over alle acties: ‘Dat laat je toch niet liggen!’