concept implementatie
volgens
rené
±
“Conceptimplementatie is geen projectmanagement”
Het ontwerpen van een nieuw concept is een intensief proces dat loopt van visieontwikkeling, strategiebepaling via ontwerpschetsen naar werktekeningen en de uiteindelijke uitvoering van het ontwerp. Bij de oplevering van een eerste pilotproject begint ook een heel nieuw proces: de conceptimplementatie (projectimplementatie), oftewel het concept realiseren in de praktijk. Als ontwerpbureau weten we uit ervaring hoe belangrijk het is, en soms ook hoe lastig, om de essentie, de ziel van het concept te bewaken tijdens deze implementatiefase.
En daar zie je het verschil tussen conceptimplementatie en projectmanagement.
Projectmanagementbureaus maken vaak keuzes op basis van budget, tijd, bouwkundige redenen etc. Zonder conceptontwerpkennis bestaat het risico dat de grote investering die in het begin is gemaakt, verloren gaat door ‘omstandigheden.’ Het is dan onze taak, als ontwerpbureau, om de kern van het concept te bewaken en te weten wanneer de ziel van het ontwerp aangetast wordt en wanneer niet. Zodat we de juiste conceptuele keuzes maken – waarbij het concept, waarin zoveel is geïnvesteerd, niet verwatert, maar juist krachtig tot leven komt en blijft ongeacht de omstandigheden.
Dit doen we voor concepten die we zelf ontworpen hebben, zoals voor Auping, HEMA, Anne&Max en vele andere. Maar we werken ook rechtstreeks met grote merken die hun eigen (internationale) concept hebben ontwikkeld. Voorbeelden daarvan zijn Tesla, McDonald’s en sinds kort ook Bax.nl.
Op onze site vind je een aantal spraakmakende voorbeelden waarbij we laten zien hoe belangrijk het is om de ziel van een concept te laten bewaken en hoe wij dat doen.